
Women's Entrepreneurship Day 2019
Den 18 november arrangerades Women's Entrepreneurship Day 2019 – årets mäktigaste event för kvinnor. Dagen har som syfte att främja kvinnligt entreprenörskap och öka andelen kvinnliga grundare och företagsledare. Dagen WED organiseras av Women Alliance och vi på Volkswagen Group Sverige är stolta sponsorer.
Volkswagen Group Sveriges HR-chef Jeanna Tällberg invigde dagen efter en presentation av arrangemangets grundare Jennie Kvintåhs.

– Jag hade inte kunnat genomföra det här evenemanget utan Volkswagen Group Sverige som har stöttat mig oerhört mycket, en varm applåd till dem och övriga sponsorer!, berättade Jennie Kvintåhs, grundare och initiativtagare.
Till varma applåder äntrade Jeanna scenen för att berätta om hur vi arbetar med jämställdhet och hur vårt omvända mentorskap har bidragit till både ökad medvetenhet och beteendeförändringar hos adepter i bolaget.
– Vi sponsrade WED i fjol och vi är både glada och stolta över att göra det i år igen. Det här är en av flera viktiga arenor som vi har för att belysa jämställdhetsfrågan och hur vi kan arbeta för att utveckla både näringslivet och samhället i stort. Det är ett utmärkt tillfälle att hämta motivation och inspiration från andra starka förebilder, berättade Jeanna.
Hon berättade att flera ledare har börjat arbeta med feedback som ledarskapsverktyg, att flera perspektiv inkluderas i projektgrupper och att medarbetare säger ifrån om det krävs.
– Vi ser att det gör skillnad för vårt företag samt att dessa frågor har flyttat in i vår affär och att det påverkar besluten. Det är viktigt för oss att ställa samma krav på våra leverantörer och samarbetspartners gällande mångfalds- och jämställdhetsfrågor.
Dagens moderator Jessica Falkman kunde konstatera att Volkswagen Group sannerligen visar vägen och att de är med och ruckar på normer. Efter Jeanna välkomnades Mikaela Åhlin-Kottulinsky – årets första kvinnliga segraren någonsin i ett STCC-lopp – upp på scenen. Hon är en fantastisk förebild och med trygghet som motto har hon blivit framgångsrik inom sin bransch.

– Jag drivs av min passion till fart och vrålstarka hästkrafter, och att tillsammans med mitt team bryta normer. Som första kvinna vann vi ett STCC race med vår CUPRA TCR, en bedrift som inte hade varit möjlig utan den support jag har av mitt team och våra partners.
Att vi dessutom var först ut att publikt visa upp en helt eldriven racingbil på Mantorp-finalen 2018 styrker ännu mer vår vision – att sticka ut och förändra. Genom mitt och teamets engagemang är vårt mål att visa att det finns en plats för kvinnor i den här branschen, berättade Mikaela.
Efter en rad inspirerande föreläsare såsom Carin Stoeckmann, Annie Lööf, Anna Mourou Lange samt lunch var det dags för workshops. Hanna Holmlund från Volkswagen Group Sveriges HR-avdelning arrangerade en workshop under temat Rekrytering & Karriär i samarbete med Women Ahead och Know a talent. Workshopen bjöd på många givande dialoger och konkreta tips för hur man får ut maximalt av sin potential.
Det blev en dag fylld av inspiration och spännande möten i ett fullsatt Clarion Hotel Sign i Stockholm. Deltagarna hade möjlighet att samverka med ledare och entreprenörer som samtliga verkar för jämställdhet i Sverige. Vi kunde ta del av intressanta och personliga historier från förebilder inom kvinnligt ledarskap som gav konkreta actions och motivation att ta med hem!