VGS utvecklar framtidens arbetsplatser med nya konceptet Smart Working
Under det senaste året, och mer därtill, har hela världen behövt ställa om sitt sätt att tänka och agera. Något som i allra högsta grad även har påverkat samhällets arbetsplatser. Året av distansarbete, digitala lösningar och gemenskap via skärmar har skapat många nya insikter kring hur arbetsplatser kan utvecklas för framtiden. Något som hos Volkswagen Group Sverige AB (VGS) har resulterat i Smart Working.
Branschen i allmänhet och VGS i synnerhet genomgår en omfattande transformation med nya mobilitetslösningar och organisatoriska förändringar. Med tanke på det, samt det senaste årets omställning krävs nya arbetssätt för att främja effektivitet och god arbetsmiljö. Vidare beskriver Hanna Holmlund, HR-chef, deras nya koncept Smart Working som har framkommit under året. Begreppet innefattar hur företaget ska arbeta och förhålla sig till distansarbete, samarbete och digitala verktyg även efter pandemin. Det berör exempelvis vilka insikter företaget tar med sig och framtida insatser.
– Smart Working är något som vi på HR-avdelningen har tagit fram tillsammans med ett antal medarbetare och ledningsgruppen på VGS. Det gäller inte koncernen internationellt utan enbart i Sverige än så länge. Vi insåg att pandemin har fungerat som ett slags experiment för distansarbete och det har givit oss otroligt många erfarenheter och insikter för framtiden, berättar Hanna.
Framtidens arbetsmiljö
Projektgruppen för konceptet initierades av VGS HR-avdelning i samråd med ledningen. Med hjälp av medarbetarundersökningar och en referensgrupp har företaget undersökt hur medarbetarna önskar att arbeta i framtiden. Referensgruppen har bestått av medarbetare med varierande befattningar och roller – där frågor som närvaro, kultur, ledarskap och arbetsmiljö har diskuterats. Samtliga ledningsgrupper har fått vara delaktiga, något som har varit det mest essentiella för projektet i stort.
– Arbetsmiljö är viktigt för oss och något vi tar på allvar. I våra medarbetarundersökningar under pandemin har vi fokuserat både på psykosocial och fysisk arbetsmiljö. Två faktorer som kan ha förändrats under det gånga året i samband med distansarbete. Vissa trivs bättre med möjligheten att kunna arbeta hemifrån, medan andra behöver komma iväg till kontoret. Vi har velat få fram individuella upplevelser för att kunna sammanställa och analysera vilka behov vår organisation har och vilka önskemål som finns. Allt för att vi ska kunna ta tillvara på allas fulla potential och arbeta smartare i framtiden!, berättar Hanna.