Trogen tjänstgöring sedan 1990: Peter Dyrenius tackas av från VGS-familjen
Peter Dyrenius inledde sin karriär på Volkswagen Group Sverige AB (VGS) för 31 år sedan. Sedan 1990 har han vigt sitt yrkesverksamma liv åt att arbeta som teknikmekaniker i försöksverkstaden – där han utfört sitt hantverk på såväl äldre som nya bilar. En minst sagt trogen tjänstgöring. Peters bilintresse sträcker sig dock längre tillbaka än karriären och kommer leva vidare när han nu tackas av från VGS-familjen.
Livslångt bilintresse blev livslång karriär
Peters bilintresse sträcker sig långt tillbaka och har under årens gång innefattat allt från bilar och mopeder till motorer och bilsport. Hans första aktiva val mot en karriär inom branschen kom när han sökte in till en tvåårig fordonsutbildning. År 1976 fick Peter sin första tjänst som mekaniker i Strängnäs – på ett företag där han arbetade både i verkstaden och med plåt under 13 år.
– Efter en avstickare där jag under ett år arbetade på ett bygge hittade jag tillbaka till bilarna. Jag blev anställd på VGS som teknikmekaniker år 1990 och det har varit en ära att få vara en del av den gemenskapen så länge. På den tiden hade alla verkstäder en egen teknikmekaniker. Vi fick in många bilar som hade reparerats ett flertal gånger utan lyckat resultat och det var de roligaste uppdragen att ta sig an. Att kunna rädda kundernas pärlor och åtgärda fel som andra inte hittat, inleder Peter.
Värdefull förkovring
I sin roll fick Peter möjlighet att resa runt mycket i arbetet. Varje år samlades samtliga teknikmekaniker för gemensam vidareutveckling där umgänge kompletterades med relevant utbildning för tjänsten. Han beskriver att det blev en plats för likasinnade som gav hög avkastning i energi, kompetens och sociala relationer. Under årens gång gick verkstaden igenom både förflyttning och omorganisering – där Peter fungerade som en stabil stöttepelare.
– Jag gläds otroligt mycket åt dessa år och nu är det dags för en ny generation att ta över! Jag har inte bara trivts med arbetsuppgifterna och all utveckling, utan jag har främst stannat kvar för arbetskamraterna. Vi har varit ett fint team tillsammans. Som grädde på moset har jag fått följa med bakom kulisserna hos en så omfattande aktör inom bilbranschen, det har varit en givande resa!, berättar Peter.
Transformering av branschen
Under Peters karriär har tekniken när det kommer till bilar genomgått en betydande progression. Han beskriver att det tidigare var mer problem med växellådor och motorer, något som med tiden kommer att ebbas ut när elektrifieringen fortlöper. Idag är det framför allt mjukvaror och uppkopplingar i fokus. Däremot finns det fortfarande ett behov av den värdefulla kompetens som Peter har samlat ihop under sina år i verkstaden.
– Något jag tror blir allt viktigare för framtida teknikmekaniker är att hänga med i tekniken och förkovra sig i alla uppdateringar. Det har alltid legat i mitt intresse. Att pensionera sig känns känslosamt, det här har varit min familj och vardag under så lång tid. Jag är stolt över att ha varit en del av det här företaget och ser fram emot att fortsätta följa resan framöver. Branschen är i transformering och den drivs framåt av VGS – we are transformers, avslutar Peter.
Tre snabba med Peter
Varför har du stannat kvar hos VGS så länge?
– VGS är en trygg arbetsgivare. Dessutom hade jag inte kunnat önska mig något mer i form av arbetskamrater, utvecklingsmöjligheter och förmåner som spännande resor. Jag har fått köra makalöst fina bilar och bara det är en ynnest i sig!
Hur skulle du beskriva arbetsmiljön?
– Fantastiskt bra! Vi är som en familj. Samtliga som påbörjar en karriär på företaget kan känna sig trygga, man blir verkligen fint omhändertagen. Jag har skapat ovärderliga relationer under åren, exempelvis med Mats Mört. Vi har varit kompanjoner sedan start och det är nästan så man blir lite tårögd av att prata om det.
Vilket är ditt bästa minne från åren på VGS?
– För att göra en lång historia kort. 1996 skulle de spela in en reklamfilm för nya passaten, som den hette då. Vi fick in en bil som vi plockade bort motor och växellåda på. Bilen skeppades till England där den sänktes ner i en 15 meter djup bassäng för att producera undervattensfilmer med temat förzinkad kaross med 11 års rostskyddsgaranti. Efter det stod bilen i rampljuset igen, först i ett akvarium på Stockholms bilsalong och sedan i Helsingborg. När vi fick tillbaka bilen efter sista rundan gjorde jag en deal där jag fick köpa bilen om jag kunde göra iordning den igen. Det fick jag. Jag plockade ner den till minsta detalj, bytte delar och satte ihop den. Idag är bilen 22 år gammal, det blev en rolig historia och vattenpassaten rullar fortfarande!