Tio år på Volkswagen Group Sverige
En resa präglad av driv och utveckling
Från 19-årig bilsäljare i Linköping till operativ försäljningschef och en nyckelperson i lanseringen av både CUPRA på den svenska marknaden och en ny affärsmodell. När Olivia Levin sladdade in på bilfirmor som tonåring och deklarerade att hon skulle bli bilsäljare – inte ville, utan skulle – markerade det starten på en resa fylld av passion, skinn på näsan och affärsmässig skärpa. Idag, 16 år senare i bilbranschen varav 10 år på VGS, har Olivia rollen som Sales Operations Manager på CUPRA och SEAT.
CUPRA – ett av Europas snabbast växande varumärken
I hennes nuvarande roll driver hon försäljningen framåt, både strategiskt och operativt, i nära samarbete med sitt team. Hon sätter ramarna för kampanjer, gör marknadsanalyser och kalkyler för att säkerställa att erbjudanden är konkurrenskraftiga. I nära samarbete med regioncheferna coachar hon även återförsäljarna mot sina mål, samtidigt som hon samordnar arbetet med andra varumärken. Det är ett nytt och viktigt samarbete som växt fram i takt med Agency-modellens utveckling.

– Det händer saker hela tiden och vi har aldrig ett normalt år! Det gör att man lär sig vara agil och släppa på det där perfekta. För mig har det varit en utmaning för att jag gärna vill lämna ifrån mig något som är 300 % men ibland måste det räcka med 100 %, eller kanske till och med 80 %. Det är en utveckling i sig.
Med ett starkt affärsdriv, passion för att coacha andra och ständig utvecklingslust leder hon i dag sitt team, mestadels på distans från Linköping – i en bransch där inget år är det andra likt. Allt med ett tydligt mål: att utveckla återförsäljarna och leverera resultat som placerar CUPRA i toppen som Europas snabbast växande bilmärke och nummer ett i Sverige på återköp inom privatleasing.
Drivkraften bakom jobbet
Att vara ledare handlar inte bara om resultat, utan om att se människor växa, våga utmana sig själv och bygga ett starkt, prestigelöst team där alla gör skillnad. Det är just den kombinationen som driver Olivia.
– Det som motiverar mig mest är att se andra växa, särskilt regioncheferna jag coachar. Att följa deras utveckling, hur de kliver fram och börjar ta saker i egna händer. Samtidigt motiveras jag av att kliva utanför min egen comfort zone, som när jag står inför tunga kalkyler eller håller dragningar på konferenser. Bredden i jobbet, människorna jag möter och vi som ett mindre team på CUPRA och SEAT hugger i där det krävs. Vi täcker upp för varandra och är prestigelösa. Det gör varje dag både lärorik och motiverande.

Bakgrund som bilsäljare
Att kliva in i en ledarroll i ung ålder kräver både mod och kompetens. För Olivia blev det snabbt tydligt att en stark bakgrund som säljare inte bara gav förståelse för affären, utan också nyckeln till respekt och förtroende.
– När jag klev in som regionchef som 25-åring var det många som undrade: 'Vem är du då?' Men så fort jag berättade om min bakgrund som bilsäljare vände det och plötsligt fanns förtroendet där. Det har varit avgörande att förstå affären från grunden och kunna systemen. Som regionchef är man spindeln i nätet och den som ser till att alla får svar, stöd och förutsättningar att lyckas.
Från fårfarm till förarsäte – en ovanlig väg in i bilbranschen
Det var inte drömmen om bilar som lockade från början, utan det var säljyrket. Efter ett år på en fårfarm i Wales, ett barndomsintresse för fastighetsmäkleri och en bestämd inställning att bli bilsäljare tog resan en oväntad vändning.
– Vägen hit började egentligen på en häst- och fårfarm i Wales där jag körde fyrhjuling, förlöste 400 tackor och hängde med hästarna. Där träffade jag en dansk tjej som jobbade med bilar och det väckte ett driv i mig om att ta mig till bilbranschen och via den vägen är det. Efter en tid som säljare på ett annat märke fick jag erbjudande om att börja på Engströms Bil som Märkesansvarig för SEAT i Linköping, vilket som 19-åring kändes rätt coolt och stort. Det var när jag började ha möten med regioncheferna från Volkswagen Group Sverige som jag fick upp ögonen för affären från ett annat perspektiv och blev nyfiken på nästa steg. Min bakgrund har tagit mig dit jag är idag!

3 snabba med Olivia
Hur är VGS som arbetsgivare?
– Det är ett stort företag, men jag känner mig inte som ett anställningsnummer. De vet vem jag är och det uppskattas. Det är ett tryggt företag med ett modernt tänk och ständig utveckling.
Hur upplever du att VGS har stöttat dig i din utveckling?
– Företaget har verkligen stöttat min utveckling, både genom utbildningar såsom Framtidens ledare och coachande ledarskap, men också genom att utmana mig i nya roller. Det finns alltid en plan och möjligheter att ta sig vidare för den som vill klättra.
Vad är du mest stolt över hittills i din karriär?
Jag är extra stolt över att ha varit med och lanserat ett helt nytt bilmärke och etablerat det på marknaden. Idag är CUPRA ett av Europas snabbast växande varumärken, och förra året hamnade vi på plats 3 i GA-enkäten. Det känns stort, särskilt eftersom jag jobbar så mycket med relationen med våra återförsäljare för att stärka vår gemensamma affär – det är roligt att det uppskattas!
