”Att våga är nyckeln”
Sofia Granfors om mod, utveckling och kvinnligt ledarskap inom VGS
Från produktchef till försäljningschef, på bara några år har Sofia Granfors gjort en imponerande karriärresa inom Volkswagen Group Sverige AB. Den speglar möjligheterna inom koncernen och hur mod, nyfikenhet och engagemang kan bana väg för utveckling och ledarskap.
Idag leder Sofia försäljningen på Škoda Sverige, ett varumärke som upplever en av sina starkaste tillväxtperioder någonsin. Med strategisk skärpa, relationsfokus och driv är hon en förebild för framtidens ledare.
Från elbilspionjär till försäljningschef
Sofia började sin resa på Volkswagen Group Sverige 2017 som produktchef på märket Volkswagen men tog snabbt steget till rollen som Head of e-mobility, där hon framför allt ansvarade för lanseringen av Volkswagens nya elbilar i Sverige. Det var en nyckelroll i övergången till eldrift.
När hon 2023 gick vidare till Škoda Sverige som Head of Business Development & Customer Experience fick hon ett bredare strategiskt ansvar kring återförsäljarnät, kundupplevelse och digitalisering.
– Jag har haft förmånen att testa många olika roller inom koncernen. Det har gjort att jag förstått helheten: från produkt till affärsutveckling och försäljning. Det finns så mycket spännande utveckling inom koncernen och jag ser fram emot att fortsätta vara en del av den, berättar Sofia.
Försäljningschef och rekordår
I början av 2025 tillträdde Sofia sin nuvarande roll som Head of Sales på Škoda Sverige i samband med en omorganisation, där hennes erfarenhet och ledarskap gjorde henne passande för uppdraget.
– Det är en fantastiskt rolig roll och jag är stolt över den resa vi gör med Škoda just nu, både försäljnings- och varumärkesmässigt. Försäljning är kärnan i vår verksamhet och jag får verkligen vara med och påverka, både när det går bra och när vi möter utmaningar. År 2025 har dessutom varit ett av våra bästa år någonsin, med stark försäljning och ökade marknadsandelar. Det är ett kvitto på hela teamets viktiga arbete, säger hon.