Resan mot ökad mångfald och jämställdhet
Vår HR-chef Hanna Holmlund berättar om vårt arbete med mångfald, inkludering och jämställdhet.
Forskning visar att en heterogen och mångkulturell arbetsstyrka fattar bättre beslut. För oss på Volkswagen Group Sverige är det viktigt att arbeta aktivt för att vara en relevant arbetsgivare för hela arbetsmarknaden. Det kan vi uppnå genom strategiska insatser, mätbara nyckeltal och uppföljningar. Vår HR-chef Hanna Holmlund berättar om vårt arbete med mångfald, inkludering och jämställdhet.
Utbildningar inom mångfald och jämställdhet
Vi på Volkswagen Group Sverige har sedan många år tillbaka ett samarbete med stiftelsen Allbright som arbetar för jämställdhet och mångfald på ledande positioner. Genom vårt samarbete får våra ledare och medarbetare utbildning och verktyg för att själva driva förändringen inom vår koncern.
– Mångfald och jämställdhet är inte kvinnofrågor, utan mänskliga frågor. Alla mår bättre av att kunna ta del av fler perspektiv och det syns tydligt i kundnöjdhet, hälsotal och trivsammare arbetsmiljö. Mångfald är en förutsättning för stabil framgång och för att få ut effekten av det behöver vi ha ett jämställt och inkluderande företag där alla ges samma möjligheter. Grundstommen är en kultur där våra medarbetare känner psykologisk trygghet – där de blir hörda, tillåts komma med idéer och vågar utmana genom andra perspektiv och åsikter.
Mätbara nyckeltal inom mångfald och jämställdhet
Vidare berättar Hanna om resan mot ökad mångfald och jämställdhet samt insatser som genomförs för att nå dit i en traditionellt sett mansdominerad bransch. För att veta att vi är på rätt väg utgår vi från nyckeltal och ett strukturerat uppföljningsarbete. Vi mäter bland annat andelen kvinnor i rekryteringsprocessen, antalet kvinnliga slutkandidater och hur många av dem som tillsätts.
– Vi har gjort en resa sedan 2016 då vi var 28 % kvinnor inom Volkswagen Group Sverige. Idag har vi 36 % kvinnor och 33 % kvinnliga chefer. Vi är stolta men inte nöjda! Vi får aldrig tappa fokus på frågan utan vi fortsätter hitta vägar framåt för att vara en relevant arbetsgivare för hela arbetsmarknaden. Vårt mål är att vara 40 % kvinnor inom en snar framtid.
Kompetensbaserad rekrytering
Som en del av den kompetensbaserade rekryteringsprocessen arbetar vi med neutrala kravprofiler och medvetenhet kring förutfattade meningar.
– Vi kan till exempel se att antalet kvinnliga kandidater minskar om vi annonserar en tjänst som kräver 10 års säljerfarenhet från en bilhall. Då måste vi utmana oss själva och ifrågasätta det kravet. Är det den absolut viktigaste erfarenheten, eller är erfarenhet från Retail och importörsled från andra branscher likvärdigt? Genom att ställa frågor och utmana normer kan vi skapa neutrala kravprofiler. Vidare i rekryteringsprocessen behöver vi inom HR och våra chefer vara medvetna om våra förutfattade meningar. Alla har det, det viktigaste är att känna till vilka. Först då kan vi skapa förändring som gör skillnad!
Insatser och initiativ för ökad mångfald
Utbildningar genom Allbright
Ett diversity ambassadörsnätverk
Ett kvinnligt nätverk som ger upphov till erfarenhets- och kunskapsutbyte samt viktiga förebilder
En kompetensbaserad rekryteringsprocess
Synliggör VGS som en relevant arbetsgivare för hela arbetsmarknaden
Tar tillvara på kompetensen som finns inhouse
Skapar forum för dialog och diskussion internt för att synliggöra vikten och värdet av mångfald, jämlikhet och inkludering
– För oss är det viktigt att våra medarbetare känner sig som en del av detta kontinuerliga arbete och att det är tydligt att VGS jobbar med dessa frågor. Det ska kännas på riktigt!