
Ömsesidigt kunskapsutbyte i det omvända mentorskapet
Våren 2018 implementerade Volkswagen Group Sverige det omvända mentorskapsprogrammet som innebar att männen i ledningsgruppen fick en yngre kvinnlig mentor. En insats för att aktivt öka mångfald och jämställdhet inom koncernen. I år har mentorskapet utvecklats och omfattar nu mångfaldsdimensioner såsom branscherfarenhet, ålder och kulturell bakgrund. Mathilda Lundeberg och Björn Skogsberg är ett av programmets par och de delar med sig av vunna insikter och erfarenheter.
– Jag har stått i kö till att få bli adept sedan det omvända mentorskapet introducerades. Jag svarade ja direkt när jag blev tilldelad en plats! Mitt mål är få en ökad förståelse för perspektiv hos den yngre generationen – gällande allt från kultur, värderingar och drivkrafter till normer, förväntningar på arbetsplatsen och livsstil, berättar Björn Skogsberg, logistikchef reservdelar.
Starten på en utvecklande resa
Trots att årets upplaga är i sitt inledningsskede har det redan skett ett ömsesidigt utbyte av erfarenheter, insikter och kompetens. De är båda överens om att personkemi har lagt grunden till förtroende, transparens och kunskapsutbyte.
– Innan introduktionsträffen sågs vi över en långlunch för att lära känna varandra utanför arbetet. Vi utlämnade dialog om förväntningar och målsättningar, för att istället stämma av personkemi, berättar Björn.
– Det lade en bra grund för vårt fortsatta samarbete. Lunchen följdes sedan upp av en introduktionsträff där vi tillsammans med övriga par gick igenom upplägg och förslag på diskussionsämnen. Därefter hade vi vårt första mentormöte och det var först då vi gick in på ämnen och påbörjade vår resa på riktigt!, fortsätter Mathilda Lundeberg, produktchef Audi Sverige.
Olika perspektiv ger upphov till reflektion
Mathilda är ny i både organisationen och branschen, till skillnad från Björn som har över 25 års erfarenhet från VW-koncernen. Utöver detta arbetar de organisatoriskt långt ifrån varandra och sammantaget ger de olika perspektiven upphov till reflektion och nya tankesätt.
– Processen är både givande och utmanande. Vi behöver toucha känsliga ämnen och öppna upp oss för varandra för att kunna utvecklas. Det har inletts väldigt bra och jag känner mig positiv till vår fortsatta resa, berättar Mathilda.
– Det är viktigt att vi har förtroende för varandra och vet att det som sägs stannar oss emellan. Jag har lärt mig oerhört mycket redan i det här skedet. Jag är förvånad över hur mycket som kom ut av vårt första möte på 1,5 timme. Vi diskuterade flera intressanta situationer och jag skrev så pennan glödde! Min mest intressanta reflektion från det första mötet gäller den inbyggda normen om att ålder är lika med erfarenheter och kompetens. Jag insåg att jag lätt underskattar kompetensen hos yngre, för att deras erfarenhet är kort. Det gör att jag har en underförstådd förståelse och tar extra hänsyn till dem – istället för att ta tillvara på deras lärdomar. Mathilda har fått mig att inse att det krävs aktiv träning för att skapa utrymme för den yngre generationen att bidra med sina perspektiv, berättar Björn.
Tydliga mål för ett effektivt samarbete
Utöver en ökad förståelse för perspektiv hos den yngre generationen har Björn även en ambition om att förstå deras bild av den äldre generationen.
– För att kunna jobba med mig själv krävs det att jag får en bättre egenbild. Mellan våra möten är det viktigt att jag tar mig tiden att reflektera och träna precis som Mathilda har uppmuntrat mig att göra. Det går inte bara att köra på! Jag har fått i hemläxa att faktiskt hitta situationer som vi har pratat om och reflektera över dem, avslutar Björn.
– Även om det är fokus på Björns utveckling som adept kommer jag garanterat också att utvecklas. Jag har satt upp mål som innebär att reflektera över mina bilder i jämförelse med Björns. Reflektionsarbetet hjälper mig att förstå varför saker händer och hur jag uppfattas. Det är ett ömsesidigt utbyte!, avslutar Mathilda.