Med gedigen yrkeserfarenhet inom bilbranschen banar hon väg framåt för Audi
Louise Westman, Servicemarknads- och Affärsutvecklingschef på Audi
Louise Westman inledde sin karriär med att arbeta på en bilåterförsäljare. Det som präglar hennes resa är att hon, under hela sitt yrkesverksamma liv, aldrig har lämnat bilbranschen. Idag arbetar hon som servicemarknads- och affärsutvecklingschef på Audi. I rollen har hon ett ständigt driv kring att ta tillvara på möjligheter att utvecklas och nå nya höjder med sina team.
Från bilåterförsäljare till chef
Resan startade på ett välkänt bilvarumärke i Enköping där Louise arbetade på leveransavdelningen. Under sina sju år på företaget hann hon dessutom ta nästa steg till ansvarig för samma avdelning. Efter en avstickare där hon slutförde sin kandidatexamen i internationell marknadsföring väntade nästa utmaning inom bilbranschen. Inom loppet av 16 år klättrade hon till titlar som prisansvarig, teamleader och regionchef för servicemarknad, samt servicemarknadschef på två olika bolag. Erfarenheter som har format hennes ledarskap till vad det är idag.
– Nu är det ungefär ett år och tio månader sedan Audi ringde upp mig och frågade om jag var intresserad av en tjänst hos dem. Det som lockade mig var Audi som varumärke, att det är ett premiummärke, och att jag alltid har hört gott om Volkswagen Group Sverige AB (VGS) som arbetsgivare. Även om det är en omfattande koncern är det inte statiskt, utan det finns lika oändliga möjligheter till karriärutveckling. Det känns fantastiskt bra!, inleder Louise.
Att leda teamen framåt
I den dagliga verksamheten arbetar Louise utifrån två ben som utgör varsitt team – dels servicemarknad bestående av fem personer, dels affärsutveckling på fyra personer. Hennes huvudsakliga uppdrag och ansvar är att leda teamen framåt.
– När det kommer till servicemarknad handlar vårt arbete i teamet om att stötta våra återförsäljare och verkstäder i avseendet kundnöjdhet. Det innebär allt från att säkerställa en hög kundlojalitet där våra kunder väljer att besöka våra verkstäder, till att bistå med tekniska spörsmål. Inom affärsutveckling arbetar vi exempelvis med avtalsfrågor, att utbilda våra återförsäljare i produktrelaterade frågor vid lanseringar och med återförsäljarnas lönsamhet. Det roligaste är variationen – ingen dag är den andra lik och det älskar jag, berättar Louise.
Driv, integritet och hållbarhet
Möjligheten att kunna lösa eventuella problem är en av Louise främsta drivkrafter. Driv tillsammans med integritet och hållbarhet är dessutom värderingar som genomsyrar hela VGS. Vidare beskriver Louise hur dessa ord speglar hennes sätt att tänka och agera.
– Integritet för mig innebär att jag som chef är lyhörd och tillgänglig. Jag försöker alltid finnas där, vilket går hand i hand med hur jag ser på hållbarhet. Alla ska känna att de blir sedda, tillhör teamet och har viktiga insikter att bidra med. När det kommer till driv är kunden vårt största fokus. Vi arbetar aktivt för att hitta lösningar tillsammans genom att vara öppensinnade, testa oss fram och lyfta fram individuella styrkor. Först då kan vi lära av varandra och ha riktigt roligt tillsammans – samtidigt som vi når resultat, avslutar Louise.
Tre snabba med Louise
Hur skulle du beskriva VGS som arbetsgivare?
– Det är ett företag som är måna om sina anställda. Trots att det är ett stort företag lyckas de skapa en familjär stämning med högt i tak och god sammanhållning. Dessutom uppskattar jag att de erbjuder många möjligheter för karriärutveckling.
Hur skulle du beskriva arbetsmiljön?
– Jag har bara positivt att säga! Och det är tack vare alla medarbetare både på Audi Sverige och VGS. Det är alltid härlig stämning på kontoret vilket gör vardagen roligare och nu när vi arbetar mycket på distans blir det en extra happening och boost att åka dit.
På vilket sätt har ni arbetat med teamkänsla under pandemin?
– Det här är en hjärtefråga för mig då jag tycker att det är otroligt viktigt att skapa gemenskap trots att arbetet sker på distans. Vi har exempelvis startat en sms-grupp där vi pratar mer privat, skickar bilder och peppar varandra. Utöver det har vi fler avstämningar under veckan och rundar alltid av med fredagsmys. Då pratar vi helgplaner snarare än business!