Möjligheten att utvecklas och hitta rätt
Isabelle Hannas karriär hos Volkswagen Group Sverige
Att arbeta på ett företag med flera märken och varierande roller öppnar dörrar för unik karriärutveckling – något som har berikat Isabelle Hannas karriär. Sedan hon inledde sin resa inom Volkswagen Group Sverige 2016 har hon haft flera framträdande roller inom produktledning, projektledning och digital affärsutveckling. Det har varit inom märkena Audi, Škoda samt inom group, där varje steg har bidragit till både hennes professionella och personliga utveckling. Idag har hon rollen som Implementation Manager på Volkswagen Group Sverige och är ett viktigt kugghjul i vår nya organisation inom affärsutveckling för alla våra märken.
– Under mina närmare 10 år på VGS har jag växt både karriärsmässigt och som person. Här har jag blivit sedd och fått möjligheter att testa mig fram redan som ung, vilket jag är otroligt tacksam för. Jag fick chansen att bli produktchef tidigt och därefter öppnades ännu fler dörrar. Jag upplever att vår HR-avdelning är måna om oss och både de och mina närmaste chefer genom åren har gett mig möjligheten att utforska och hitta vad jag trivs bäst med i arbetslivet. Min nuvarande roll som implementationschef passar perfekt – det gör mig lycklig att se något bli avcheckat, implementerat och klart.
Central affärsutveckling med märkessynergier
Hennes roll omfattar all typ av implementering och utrullning inom affärsutveckling – bland annat kring vår agentmodell, försäljningsrelaterade projekt, CRM och vår omfattande migrering till ett helt nytt IT-landskap som innefattar nya system för VGS och för våra ÅF. Hon arbetar nära verksamheten och återförsäljarna för att samla in värdefull input och säkerställa att det blir märkesöverskidrande implementeringar.
– Min roll i teamet avser kommunikation, förankring, utbildning och uppföljning – som spindeln i ett stort nät. Vi har byggt upp en organisation med framdrift och mandat som skapar många positiva effekter för att alla implementationer är direkt applicerbara på alla märken. Det som lockade mig till rollen var bland annat en inspirerande vision, möjligheten att arbeta affärsutvecklande med våra märken och att få vara en del av ett drivet team.
Inspirerande chefer och kollegor
Isabelle berättar om möjligheter och att de som team utmanar varandra för att hela tiden komma framåt, en kultur som hon beskriver kommer från Markus Ostermaier som startade upp organisationen.
– När Markus startade en ny organisation med fokus på central affärsutveckling visste jag direkt att jag ville vara en del av teamet. Jag är imponerad av honom och hur han i ett högt tempo lyckas balansera jobb och privatliv, samtidigt som han behåller fötterna på jorden. Drivna chefer som ser möjligheter istället för hinder är något som har varit genomgående under mina år på Volkswagen Group Sverige. Det finns ett tydligt driv och framför allt engagemang att hela tiden vilja komma framåt. Jag älskar att känna mig inspirerad av mina chefer. De är mina mentorer och någon man ständigt lär sig av. Jag är stolt över att jobba på VGS och med människorna som jobbar här!
Avslutningsvis, vad vill du skicka med till någon som precis börjat arbeta på VGS?
– Jag tror att många unga har en bestämd plan för vart man ska, men om man är öppen för nya möjligheter utanför ens eget område har man mycket att vinna. Att testa sig fram är aldrig slöseri med tid. Lär dig av resan, utvecklas och ta chanserna som kommer, för rätt tillfälle dyker inte alltid upp av sig självt. Jag var säker på att jag skulle hamna på en reklambyrå med min examen inom marknadsföring, men det här blev helt rätt för mig. Här finns möjligheten att prova olika märken, avdelningar och roller och det har hjälpt mig att hitta min väg framåt.