
Gunnel pensionerar sig efter 30 år av utveckling inom VGS-koncernen
Gunnel Martén äntrade bilvärlden för drygt 30 år sedan när hon av en lycklig slump blev rekommenderad att söka en tjänst på SEAT. Sedan dess har hon varit delaktig i att introducera märket på den svenska marknaden, startat upp vårt intranät Kanalen och utvecklat miljö- och kvalitetsarbetet internt och hos återförsäljare. Det är en betydande karriärresa som vi på VGS är stolta över att ha varit en del av.
– Under mina 30 år på VGS har jag haft många olika befattningar. Koncernen är så pass stor att det har funnits utvecklingsmöjligheter och det är en trygg arbetsplats. Det är en bra arbetsgivare som bryr sig om sina medarbetare, och mina fantastiska kollegor har såklart bidragit till att jag har trivts, inleder Gunnel.
En spännande resa
– När jag började som assistent på SEAT var det ett nytt bilmärke på den svenska marknaden. Det var en uppförsbacke till en början men det har skett en otrolig resa gällande bilarna, märket och branschen i stort. Då var vi en mindre organisation vilket innebar att min roll innefattade många olika arbetsuppgifter.
Efter en tid som föräldraledig kom Gunnel tillbaka i rollen som internkommunikatör på informationsavdelningen. Där ansvarade hon bland annat för produktionen av den dåvarande interntidningen Svepet och skrev pressreleaser till samtliga märken.
– Då hade vi bara en informationsavdelning, till skillnad från nu när vi har en på varje märke. I slutet på 90-talet var jag dessutom med och arbetade med vårt 50-årsjubileum. Vi samlade hela organisationen, som bestod av 5 000 personer, i Globen genom att chartra flygplan och bussar. Det var oerhört häftigt och roligt att vara med och organisera ett så stort event. Arbetet pågick under ett år och jag gjorde bordsplaceringen till 5 000 personer – det var ett pussel men det gick ihop och eventet blev väldigt lyckat!, berättar Gunnel.
Kanalen växte fram
Gunnel var ansvarig för och introducerade vårt första intranät; Kanalen. Det var ett gediget arbete med att skapa strategin för strukturen och innehållet, för att sedan implementera det och ansvara för produktionen.
– Det var det första intranätet vi hade! Det var inte så många som var vana att kommunicera på det sättet i slutet på 90-talet men Kanalen lever kvar än idag. Jag var även med när vi bytte system och nu är det dags för ett nytt system – det har varit intressant att driva och följa arbetet, berättar Gunnel.
Miljö- och kvalitetsarbete
Under 2007 var det dags för Gunnel att ta nästa steg i karriären när hon började på Dealer and Business Development, en avdelning som hon har arbetat på i flera roller sedan dess. Hon inledde som ISO-koordinator och revisor, varav sistnämnda innebär årliga revideringar hos våra återförsäljare och verkstäder. Det har skett en betydande utveckling som Gunnel har varit högst bidragande till.
– När jag började som revisor underkände vi mer än 60 % det första året. Idag har vi närmare 90 % godkända återförsäljare! Det är otroligt roligt att ha sett förändringen hos organisationen! Sedan 2015 är jag ansvarig för avdelningen, vilket innebär att jag stöttar och hjälper våra tre revisorer. Jag är även ansvarig för det interna miljö- och kvalitetsarbetet på VGS. Vi är ISO-certifierade inom båda dessa områden och mitt uppdrag har bestått i att se till så att det efterlevs. Utöver det är jag ansvarig för produktionen av vår årliga hållbarhetsrapport. Nu är det dags att runda av mitt arbete och jag har förberett mig mentalt det gångna året. Det känns bra att lämna över till andra förmågor som får fortsätta driva koncernen framåt, berättar Gunnel.
Ett medskick till alla mina kollegor
– Omvärlden ser annorlunda ut jämfört med för 30 år sedan när jag började, men VGS:s framgångsfaktor är att de har satsat på sina medarbetare under alla dess år. Det finns som sagt utvecklingsmöjligheter och utrymme för utbildningar. Mitt medskick till de som börjar på VGS är att ta tillvara på alla möjligheter! Vi har ett stort kontaktnätverk såväl nationellt som internationellt – nyttja det, avslutar Gunnel.