Från Audi till Porsche – en resa inom koncernen
Martin Tsilfidis arbetar som projektledare inom marknadsföring på Porsche
Sedan oktober 2022 innehar Martin Tsilfidis rollen som projektledare inom marknadsföring på Porsche. Innan dess var han marknadskoordinator på Audi där han började i januari 2021. Han berättar om sin upplevelse kring att byta märke inom koncernen och hur det har bidragit till såväl karriärmässig som personlig utveckling.
Starka varumärken lockade
Med en civilekonomexamen och ett stort intresse för marknadsföring fick han upp ögonen för en roll som marknadskoordinator. När det visade sig att det var Audi som sökte en ny medarbetare väcktes intresset ytterligare och Martin tog chansen när den dök upp.
– Jag lockades av koncernens starka varumärken och att det finns många utvecklingsmöjligheter inom Volkswagen Group Sverige! Genom att visa och uttrycka att du vill finns det definitivt möjligheter att klättra både uppåt och horisontellt, det är något jag själv har fått uppleva. Att testa på olika varumärken ger en otrolig kompetensbredd. De två rollerna som jag har haft än så länge har olika karaktär men även jag har vuxit in i mina roller gradvis! Jag kan knappt förstå att jag är där jag är idag, inleder Martin.
Karriärutveckling inom VGS
Efter en tid på Audis marknadsavdelning tog han ett nytt kliv när han tog sig an rollen som projektledare inom marknadsföring på Porsche. Han hyllar kollegorna och är tacksam över den erfarenhet han samlat på sig under åren.
– När jag kom till Audi var jag ny inom koncernen och det var tidigt i min karriär, vilket gjorde att jag sög åt mig som en svamp från mina kompetenta kollegor. Det var värdefullt att ha den kunskapen i bagaget när jag bytte till min nya roll. Det gav mig en stabil grund att stå på och gjorde att jag kunde ta för mig från start och vara mer säker i mina beslut. Det är en mer avancerad roll vilket innebär mer ansvar, och kunskapen från Audi gav mig trygghet, fortsätter Martin.
Familjär känsla
I sin nuvarande roll har han ett brett ansvar med många bollar i luften som han själv uttrycker det. Han arbetar bland annat med märkets sociala medier, genomför digitala projekt och planerar event. Utöver det stöttar han återförsäljarnas marknadsföringsarbete och det centrala kampanjarbetet. Vidare beskriver han att det är stimulerande att vara i olika miljöer och att det är skillnad på Audi och Porches marknadsavdelningar.
– Det är väldigt intressant att se hur det fungerar på olika varumärken inom en och samma koncern. Audi fokuserar på varumärket och stora mediekampanjer kring det, medan Porsche är mer event- och upplevelsebaserat. Utmaningarna, marknaden och budgeten skiljer sig åt men något de har gemensamt är den familjära känslan. VGS är bra på att behålla medarbetare inom organisationen. Många väljer att stanna länge, mycket tack vare variationen och möjligheterna som finns inom koncernen, berättar Martin.
Martin, en sista fråga! Vilket är ditt bästa minne hittills?
– Jag har många bra minnen men jag minns särskilt de första dagarna på Audi för att jag fick ett väldigt fint mottagande. Redan efter den första dagen fick jag frågan om att hänga med på ett event i Åre, det kändes extra roligt för att det var helt nytt för mig att resa inom jobbet!, avslutar Martin.