Ett event som adderar ljus till framtida generationers karriärer
När fem av världens ledande bolag anordnar ett event med tema mångfald är det tydligt att utvecklingen går framåt. Trots chockerande siffror som visar på en långsam och undermålig utveckling i frågan visar antalet styrelsemedlemmars närvaro att de inte bara vill vara affärsledande, utan även organisationsledande. Titeln på eventet konstaterar bolagens ståndpunkt i frågan – The Correlation between Profitability and Gender Diversity – The key to Success.
I Volkswagens Showroom, beläget i centrala Stockholm, samlades medarbetare från Volkswagen Group Sverige, Electrolux, Scania, Ericsson och Saab för att belysa och inspirera varandra i mångfaldsarbetet. På plats var bland annat Volkswagen Group Sveriges HR-chef Jeanna Tällberg som välkomnande deltagarna genom att poängtera hur viktiga just deras insatser är.
– Ni som är här ikväll har möjlighet att förändra arbetet i frågan. Genom att utbyta kunskap och erfarenheter kan vi inspirera varandra till att fortsätta utveckla bolagen i en inkluderande och medveten riktning, förklarade Jeanna.
Transparens och genuinitet
Vidare höll huvudtalare från respektive bolag ett framförande inom ämnet. Transparens och genuinitet präglade framförandena som dessutom innehöll konkreta exempel på exkluderande erfarenheter och inkluderande arbetsprocesser. Många av talarna presenterade exempel som visade på framgång i frågan samtidigt som de fokuserade på framtida förbättringsmöjligheter – något som tyder på ödmjukhet gentemot mångfald, ett ämne som toppar samhällsagendan.
Gemensamt för huvudtalarna var viljan att förändra och fortsätta implementera åtgärder som ökar medvetenheten. Pernilla Johansson, Chief Design Officer på Electrolux inspirerade deltagarna genom att berätta om Electrolux internationella mångfaldsarbete. Arbetet innebär att en internationell grupp anordnar workshops med syftet att öka medvetenheten kring existerande fördomar.
Omvänt mentorskap
Sten Forsberg, Brand Director VW Passenger Cars på Volkswagen Group Sverige och Sofia Forsling, Head of Partnership på Wayke var sist ut bland huvudtalarna. Tillsammans delade de med sig av erfarenheterna från Volkswagen Group Sveriges omvända mentorskapsprogram där Sofia har rollen som mentor och Sten som adept. Enligt Sten är det ett klockrent koncept som alla bolag borde ta efter och hans främsta lärdom berör medvetenhet.
– Jag bemöter situationer på ett annat sätt. Genom kontinuerliga möten har Sofia bidragit till att mitt tankesätt har förändrats i situationer där jag tidigare varit omedveten om vissa strukturer, berättar Sten.
Sofia har arbetat med att öppna upp klassiska beteenden och tankesätt för att visa skillnaderna i perspektiven. Hon delade även med sig av sina tre bästa tips för att nå framgång genom omvänt mentorskap – ta tid att lära känna varandra, prioritera mötena och våga utmana. Det omvända mentorskapsprogrammet fick stor uppmärksamhet under eventets avslutande paneldiskussion där panelisterna var entusiastiska till att själva implementera konceptet i sina respektive bolag.
Paneldebatt om mångfaldsarbete
Under paneldiskussionen uppmärksammades konkreta åtgärder för att driva mångfaldsarbetet framåt. Panelen diskuterade bland annat hur HR-avdelningar kan arbeta proaktivt genom att exempelvis implementera pooler för potentiella medarbetare. Vidare lyftes extern kompetens samt vikten av att inkludera samtliga avdelningar i en organisation för att skapa miljöer som genomsyras av mångfald och inkludering.
Panelen bestod av:
JP Iversen, Chief Information Officer på Electrolux
Monica Zethzon, Vice President, Head of Solution Area Communication Services på Ericsson
Marie Bellö Yngveson, Vice President, Head of Saab Academy på SAAB
Nina Falkstrand, Head of HR Sales and Marketing på Scania
Claes Jerveland, MD på Volkswagen Group Sverige
Vi vill rikta ett stort tack till samtliga som gjorde kvällen möjlig. Det är event som dessa som adderar ljus till framtida generationers karriärer!